4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Jaren geleden was ik voor het laatst op Texel. Het Waddeneiland dat het minst als eiland voelde destijds. Afgelopen jaar was het tijd om Texel opnieuw te ontdekken. Tijd om meer van het eiland te zien en te kijken of mijn gevoel nog hetzelfde was. Ook nu kan ik zeggen dat ik op Texel het minst een eilandgevoel heb, het eiland is redelijk zelfvoorzienend en de afstanden zijn soms best groot. Dat het groot is heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Er zijn voldoende natuurgebieden te vinden waar je afwisselende wandelingen kunt maken. Vier verschillende wandelingen door natuurgebieden op Texel.

Natuurgebied Eierland Texel

Helemaal in het noorden van het eiland ligt De Cocksdorp, de plek waar je ook de vuurtoren van Texel vindt. Het gebied rondom de vuurtoren wordt ook wel Eierlandsche Duinen genoemd. Dit deel was vroeger nog een apart eiland tot 1629. Het werd Eierland genoemd vanwege de grote meeuwenkolonie die hier vestigde in het voorjaar en vele eieren legden. Je kunt hier een wandeling maken door de duinen, over het strand en natuurlijk zie je bij deze wandeling ook de rode vuurtoren van Texel. En het leuke is, deze is nog te bezichtigen. Na een klim van 153 treden heb je een panoramisch uitzicht over de Noordzee, de Waddenzee, een stukje Texel en soms zie je Vlieland in de verte. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de vuurtoren zwaar beschadigd. Om de huidige vuurtoren te behouden hebben ze er een nieuwe omheen gebouwd. Op de vierde verdieping van de vuurtoren zie je de muren van de nieuwe en oude vuurtoren en er zijn zelfs nog kogelgaten zichtbaar.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Wandelroute Eierland- ca 6km

De wandeling start bij strandpaal 31 bij de vuurtoren, je gaat linksaf het strand op. Bij paal 29 ga je weer de duinen in, deze volg je tot het fietspad. Hierna ga je links tot je het huis Sebastopol tegenkomt, ook hier ga je weer linksaf. Bij de gele route weer linksaf, daarna rechtsaf. Bij de weg weer linksaf richting de vuurtoren.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Edit: Wij liepen de wandeling al vanaf vakantiepark de Krim en kwamen daardoor op bijna 10 kilometer uit.

Natuurgebied de Sluftervalei Texel

De Slufter blijft een fascinerend stukje natuur op Texel. Het is het enige gebied in Nederland waar de zee ongehinderd kan binnenstromen. Het kan dus ook gebeuren dat het gebied vol met water staat na een storm. Het kweldergebied verandert dus regelmatig, de vogels en planten kunnen dus ook tegen zout water. In de zomermaanden kleurt het gebied lila door de lamsoor en in het najaar rood door de bloeiende zeekraal. Het gebied is uitermate geschikt voor vogelliefhebbers. In de buurt van het water zijn de meeste vogels te zien.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Wandelroute Sluftervalei -ca 9,5 km

Je start bij het parkeerterrein bij strandpaal 21 in de Koog. Vanaf hier volg je het pad naar het strand. Daar aangekomen ga je rechtsaf over het strand tot paal 24. Hier ga je nogmaals rechtsaf de Slufter in. In de Slufter volg je de gele paaltjes, houd je rechts aan richting een dijkje en ook hier aangekomen weer rechts aan houden en het pad volgen langs de Muy en De Nederlanden. Bij de blauwe route rechtsaf langs het uitkijkpunt Bertusnol. Blijf de blauwe route volgen tot het startpunt.

Edit: Wij liepen niet de gehele wandeling, maar wandelden een stuk in de Sluftervalei en genoten van het strand.

Natuurgebied Fonteinsnol Texel

Fonteinsnol klinkt in eerste instantie een beetje raar. Het bestaat eigenlijk uit twee woorden; fontein en nol. Nol is een ander woord voor duin en Fontein slaat in dit geval op de bron die hier sinds 1900 aanwezig was en waarbij het water dus uit de grond kwam. Waar het gebied vroeger nog een drassig duingebied was, is het nu een bosrijk gebied. Het bos rondom Fonteinsnol wordt de Dennen genoemd, van oorsprong stonden hier alleen dennenbomen, tegenwoordig is het gevarieerder met ook loofbomen. Het gebied is ook erg geschikt voor kinderen, met vele speelmogelijkheden. Op de Fonteinsnol staat een uitkijktoren waarbij je over het eiland kunt uitkijken.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Wandelroute Fonteinsnol – ca 2,7km

Het startpunt is bij de Fonteinsnol, bij de bosrand op de kruising Rozendijk – Westerslag. Volg het pad omhoog naar de uitkijktoren. Ga aan de andere kant van de toren naar beneden via het pad, op het zandpad direct na het ruiterpad rechtsaf tot de verharde weg. De weg ongeveer 100 meter volgen naar rechts en dan op de Koekoeksweg linksaf. Bij het fietspad linksaf. Vervolgens bij de Bosweg rechtsaf en dit pad langs de rode paaltjes volgen tot de speeltuin. De route vervolgen tot de Eksterlaan, hier linksaf tot de open plek. Daarna eerste kruising rechtsaf richting de Koekoeksweg en bij het fietspad weer linksaf.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Edit: We beklommen alleen de uitkijktoren op de Fonteinsnol.

Natuurgebied De Bollekamer Texel

Wanneer je op zoek bent naar dieren tijdens je wandeling, dan ben je goed in De Bollekamer. Hier grazen Schotse Hooglanders en Exmoorpony’s. In dit gebied vind je ook een van de hoogste punten van Texel: De Loodsmansduin. Een hoge duin heeft natuurlijk vele voordelen, zeker in de oorlog. Een reden waarom hier vanaf 1938 het Nederlandse leger de duin als commandopost en legde daarvoor een bunker aan. De kanonnen stonden opgesteld in de Bollekamer. In de oorlog namen de Duitsers deze bunker over. In de Bollekamer zijn grote verschillen qua temperatuur. In de zonzijde kan het soms wel 50 graden worden en de noordzijde is een stuk minder warm en hier vind je dan ook meer dieren en planten.4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Wandelroute De Bollekamer – ca. 6 km

Startpunt is de parkeerstrook langs het Hoornderslag. Volg de blauwe paaltjes, na ca. 100 meter ga je rechtsaf. Na ongeveer 800 meter is recht de verbinding met de grotere blauwe paaltjes route. Wanneer je de 6 km wandeling wil doen, sla je rechtsaf via de gele markering naar de andere blauwe paaltjes. Na ongeveer 75 meter opnieuw rechtsaf. Bij 2 kilometer, bij de verharde weg ga je linksaf het gebied weer in. Daarna kom je weer bij de kruising met de andere blauwe route, hier ga je rechtsaf en blijf je de blauwe palen volgen tot het startpunt. 4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel4x Wandelen in verschillende natuurgebieden op Texel

Wil je meer lezen over Texel?
Of over de Nederlandse Waddeneilanden?
Ik schreef ook nog over andere Nederlandse Natuurgebieden.