Highlights tijdens een roadtrip in Kroatië en Slovenië

Twee voor mij onbekende landen stonden er vorig jaar op het lijstje. In eerste instantie zouden we richting Engeland gaan, maar daar kwamen we er niet uit qua route en budget. Na het zien van foto’s van de Plitvice meren in Kroatië werd een roodtrip die kant op ineens reëel. En helemaal na het zoeken voor een leuke route en bezienswaardigheden. Genoeg om twee weken met te vullen. De twee onbekende landen Slovenië en Kroatië kwamen ineens een stuk dichterbij. Wat mijn highlights waren tijdens die trip? Lees dan snel verder.

Twee landen die je nog niet eerder heb bezocht, vergen enige voorbereiding voor een roadtrip. Hoe ver is het rijden en wat is allemaal haalbaar onderweg. Als snel kwamen er uit een route waarbij we een klein stukje Slovenië mee zouden nemen en het grootste deel in Kroatië zouden verblijven.

Het verrassende Bled

Onze eerste stop was in Zuid-Duitsland en vanaf daar zouden we doorrijden naar Rovinj in Kroatië. Op de weg kwamen we langs Bled in Slovenië en daarover had ik al veel gelezen en gehoord. Het dorpje aan het grote meer, waarbij midden in het meer een klein kerkje staat. We planden een korte stop in, maar al snel bleek dat een korte stop het dorpje tekort zou doen. Het is wel een heel toeristisch plekje inmiddels, maar wat vond ik het prachtig. De enorme bergen rondom, het kerkje, het prachtige meer; Bled heeft zoveel te bieden.

De knusse straten van Rovinj

De meest bezochte dorpen aan de kust in Istrië zijn Rovinj, Pula en Porec. Voor mij was Rovinj duidelijk de leukste van de drie. Ik miste bij Porec vooral het knusse centrum zoals Rovinj dat wel heeft. Pula heeft wel iets meer bezienswaardigheden, waaronder het amfitheater, maar de kleine straten van Rovinj waren zo heerlijk om door heen te struinen. Achter iedere hoek weer een ander uitzicht, weer een ander straatbeeld. Vanaf de kerk zag de stad er prachtig uit en zelfs vanaf het water was het enorm fotogeniek.

De fraaie vergezichten vanaf Motovun

Dit was voor mij de verrassing van deze reis. Ik ben stiekem verliefd geworden op dit plekje. Het ligt iets de binnenlanden in en wordt daarom nog wel eens vergeten. We bezochten als eerste Pazin en dat vond ik een klein beetje tegenvallen, we twijfelden dus ook of we de auto moesten parkeren en naar boven zouden lopen. Met de auto mag je namelijk niet naar boven, daarvoor is het dorpje te klein. Na een kleine klim bereikte ons het dorpje, maar niet zonder de eerste vergezichten vanaf het dorp. Motovun ligt namelijk op een heuvel. En dat geeft fraaie beelden de omgeving in. Ondanks de toeristen, die inmiddels Motovun ook hebben gevonden, was het er geen moment druk. We kochten heerlijke Kroatische Pasta en wijn en proefden zelfs truffels, een specialiteit uit de streek. Wat was ik hier graag langer gebleven.

De blauwe kleuren in het Plitvice National Park

Houd je van mooie natuurgebieden? Dan ben je in Kroatie goed en al helemaal in het Plitvice National Park. De zestien grote meren zijn met elkaar verbonden door verschillende watervallen. Wanneer je hier in juni bent is de natuur enorm groen en staat het in contrast met het blauwe water. Een fantastische combinatie. We maakten een lange wandeling door het park en zagen zo parels van watervallen voorbij komen. Wat een heerlijke dag hadden we daar, wandelen, watervallen, vervoerd worden met bootjes over de wateren, klimmen en de blauwste wateren zien.

Highlights tijdens een roadtrip in Kroatië en Slovenië Highlights tijdens een roadtrip in Kroatië en SloveniëDe tradities van Zagreb

Na een eerste korte kennismaking aan het einde van de middag, besloten we de volgende dag de stad beter te leren kennen. We gingen mee met een Free Tour in het centrum. Het was echt bloedheet die dag in de stad, maar kregen een fantastische indruk van de stad door de gids. Niet alleen de highlights kregen we te zien, ik heb informatie meegekregen die mij nog steeds bijstaat. Leuke informatie over de culture tradities in Zagreb. Zo blijven mensen vaak trouw aan elkaar. Dit gebeurt op de markt, maar ook blijf je trouw aan je kroeg of cafe. Een ander marktkraampje bezoeken dan je grootmoeder ooit deed, dat wordt niet op prijs gesteld. We kregen die ochtend een hele goede indruk van de stad en Zagreb vond ik een fijne stad om te verblijven.

Highlights tijdens een roadtrip in Kroatië en SloveniëDe street art van Metelkova in Ljubljana

Het alternatieve stukje in Ljubljana is de wijk Metelkova. Hier heb je een stuk waarin allemaal street art te vinden is. Een relaxed en rauw deel van de stad. De meest creatieve verschijnselen kom je hier tegen en het is de plek waar jongeren in het weekend feestvieren. We fietsten er langs om de verschillende kunstwerken te bekijken en ik vond het een anders dan de rest van het centrum van Ljubljana. Het centrum is namelijk netjes, lijkt op Wenen, oude kerken en af en toe oudere straten. Een fijn contrast dat zeker een bezoek waard is.

Meer lezen over Kroatie?

Meer lezen over Slovenie?