Inspiratie // 3 verschillende wandelingen op Schiermonnikoog

3x wandelen op Schiermonnikoog

Even je hoofd leeg in de natuur. Vroeger moest ik er niet aan denken. Tegenwoordig verlang ik er naar. Zelf woon ik in de stad, maar heb het geluk dat mijn ouders in natuurgebied de Drentsche AA wonen. Een goede reden op af en toe die kant op te gaan. Waar we vroeger altijd fietsten tijdens een dagje Schiermonnikoog, laten we deze nu staan. We verkennen het eiland ter voet. Al wandelend ontdekken we nog steeds nieuwe plekken op het eiland. Heerlijk om te genieten van de mooie natuur op Schiermonnikoog en lekker tot rust komen. Drie verschillende wandelingen die laten zien hoe mooi Schiermonnikoog is.

Bunkerwandeling (ongeveer 5.7 km)

Wist je dat er nog redelijk wat sporen zichtbaar zijn op Schiermonnikoog van de Tweede Wereldoorlog? Op Schiermonnikoog vind je de Wasserman bunker, maar er zijn nog meer bunkers op het eiland. Deze wandeling is een combinatie van bunkers, duin- en boslandschap en brengt je langs diverse herinneringen uit de oorlog.

Route

Vanaf de Badweg sla je bij het Bospad rechtsaf. Je wandelt hier door de verschillende duinen via een schelpenpad. Wanneer je een afslag links krijgt naar het strand, zie je een verstopte bunker. Hier kun je een kijkje nemen en ga dan weer door op het Bospad. Deze loop je helemaal uit tot aan het Bunkermuseum. Een aantal dagen in de week is deze geopend. Vlakbij het museum staat nog een bunker, de ingang vind je op de Prins Bernhardweg. Wanneer het geen broedseizoen is, kun je rechtsom deze bunker het gras inlopen en nog een bunker bekijken. Loop daarna weer terug richting de Marlijn en sla net daarvoor het schelpenpad op naar rechts. Je loopt door tot de Oude Reddingsweg aan de rechterkant, een schelpenpad. Op bovenstaande kaart zie je de knik (wij konden helaas niet verder vanwege de vele regenval), maar hier kun je doorlopen. Vooral aan de linkerkant van het pad vind je heuveltjes, die er eigenlijk gewoon uitzien als duinen, maar schijn bedriegt. Dit zijn kraters van bominslagen van de oorlog. Wanneer je doorloopt op het pad, krijg je net na het wildrooster aan je linkerhand een aantal witte kruizen in het bosje. Hier vind je een drenkelingenkerkhof. Aan je rechterhand is Vredeshof te vinden. Het oorlogskerkhof, maar er liggen ook een aantal drenkelingen. Vanaf hier loop je weer een klein stukje terug en sla je rechtsaf richting de Wasserman Bunker. De bunker die pas na de oorlog afgemaakt werd.

Wad wandeling langs de Westerplas (ongeveer 5.1 km)

Langs de wadkant kun je via het strand, de Westerplas en de duinen een mooie afwisselende wandeling maken. De vogelkijkhut bij de Westerplas biedt mogelijkheden tot het spotten van bijzondere vogels en op het strand kun je struinen over het wad.

Route

Start in het dorp bij de kaak en loop richting de Wadkant. Je kunt bij de dijk rechtsaf slaan, dit kan op de dijk of er net voor. Niet lang erna kom je uit op het schelpenpad richting de Westerplas, die zich aan de rechterkant bevindt. Bij De Westerplas staat een vogelkijkhut die uitkijkt over de plas. Daarna vervolg je de route op het schelpenpad totdat je links de duinen in kunt. Je kunt hier doorlopen tot het strand of vrijwel direct je weg vervolgen via de duinen. Een afwisselende route waarbij je af en toe prachtige flora en fauna tegenkomt. Bij het Westerstrand loop je de duin op en ga je weer richting het dorp.

Wist je dat er in November een Wandelmaand plaats vind op Schiermonnikoog? Lees mijn ervaringen of bekijk de officiële site.

Boswandeling (ongeveer 4.6 km

Mocht het een keer wat minder weer zijn of hard waaien, dan is een wandeling in het bos een uitkomst. Vroeger fietsten we hier vaak in een sneltreinvaart doorheen, tegenwoordig gaan we lopend en ontdekken we juist allemaal paadjes die niet toegankelijk zijn voor de fiets. De laatste keer kwamen we zelfs nog een wandelpad tegen die we nog niet eerder hadden gezien.

Route

Vanaf de Badweg loop je richting het strand en sla je rechtsaf bij het Lieuwe Trientjespad. Afwisselend loop je door de duinen en de bossen. Je volgt de route richting het Badstrand op de paddestoelen tot aan het houtjespad aan je rechterkant. Hier buig je af van het schelpenpad en ga je verder het bos in. Volg het gele paaltje naar links tot je de Prins Bernhardweg op loopt. Je kunt eventueel nog de bunker bezoeken en anders ga je tegenover de bunker het bos weer in richting de Berkenplas. Volg de paddestoel naar het dorp en sla net voor de kabelbaan linksaf richting het dorp over een bospad.

Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog Inspiratie // 3x verschillende wandelingen op Schiermonnikoog

Meer lezen over Schiermonnikoog? Of ben je benieuwd waar je kunt overnachten?