Persoonlijk // Achter de schermen #2: Wat heb ik geleerd over mezelf het afgelopen jaar

Het is al weer een tijdje geleden dat ik het eerste deel van achter de schermen postte, meer dan een jaar geleden. Destijds vertelde ik dat reizen niet altijd is wat het lijkt. Ervaringen die ervoor zorgden dat ik bepaalde herinneringen aan bestemmingen heb en die toch bepaalde invloed hebben op hoe ik de reis heb ervaren. In het tweede deel wil ik met jullie delen ik het afgelopen jaar over mezelf heb geleerd tijdens mijn reizen. Van buiten je comfort zone tot inzien wat je wilt en geluksmomentjes.

Buiten mijn comfort zone

Sinds ik alleen op reis ga, merk ik stapje voor stapje dat mijn comfort zone steeds groter wordt. Daarin zijn nog steeds wel grenzen, want van bungee jumpen maak je mij echt niet blij en ik ben ook niet echt een snelheidsduivel. Afgelopen jaar mocht ik voor het eerst persreis in Laag Holland met allemaal onbekenden. Natuurlijk had ik hier super veel zin in en heb ik echt een top weekend gehad met leuke mensen, maar kort van te voren waren er toch echt wel zenuwen. Bij de tweede persreis was ik al een stuk relaxter gelukkig. Ook in Canada ging ik echt buiten mijn comfort zone. Ik wilde graag mooie hikes maken, maar altijd was daar op de achtergrond die angst voor beren. Toch waagde ik mij aan vijf mooie wandelingen waarbij ik gewapend met muziek op pad ging. Dat ik net beren ben misgelopen wist ik gelukkig pas achteraf. Bij de wandeling naar Pyramid Lake in Jasper National Park voelde ik mijzelf bij iedere meter minder op mijn gemak en ik heb meerdere keren op het punt gestaan om om te keren. Ik wist het meer uiteindelijk te bereiken en wat was ik blij dat ik kort daarna Helen ontmoette die ik de dag ervoor leerde kennen tijdens een tour. We kwamen gevaarlijke elks tegen en ik was blij met een maatje om te overleggen. Dat er diezelfde middag nog beren op de trail gezien zijn laten we maar even achterwege.

Lees hier deel 1 van Achter de schermen

Reizen is niet altijd wat het lijkt

Aan de buitenkant lijkt het altijd fijn om op reis te zijn en natuurlijk ben ik ook graag op reis, begrijp mij niet verkeerd. Alleen door planning komen dingen soms een beetje dicht bij elkaar. In de maand mei leefde ik van weekend naar weekend, doordeweeks was het koffer inpakken en uitpakken, boodschappen doen was bijna niet nodig omdat ik het weekend weer weg was. Ik werd die maand geleefd ondanks dat ik zelfs in natuurgebieden te vinden was. Niet erg, maar volgende keer plan ik het liever iets verder uit elkaar zodat ik er meer van kan genieten. Dat ik uiteindelijk in de eerste week in Spanje te vinden was, midden in de nacht thuiskwam en een dag had om te wassen om de volgende ochtend om 6.00 uur in de auto te stappen met natte kleren is nog zo’n voorbeeld. Ik ben heel dankbaar voor beide reizen en ik zou ze voor geen goud hebben willen missen, maar het zorgde er wel voor dat ik in Denemarken even een stap terug deed en waarbij we af en toe een dagje wandelen en relaxen inplanden. Gelukkig kwam ik na deze reis uitgerust weer thuis. Een ander voorbeeld is de overnachting bij Van der Valk in Hoogkerk. Ik voelde mij die dag totaal niet fit en het liefst was ik mijn bed ingedoken, maar ja de afspraak stond al een tijdje. Op social media was ik volgen waarbij het leek alsof ik mij goed voelde, maar achter de schermen was ik het liefst thuis.

Geluk creëren

Als ik iets heb geleerd heb in Canada dan is dat wel dat ik meer reizen van mijn bucketlist moet gaan maken, ze staan er niet voor niets op.  Ik vond de natuur zo overweldigend mooi dat ik vaker road trips wil maken waar een combinatie tussen stad en natuur in zit. En ook dat ik vaker bestemmingen wil afvinken van mijn bucketlist. In 2019 wordt het dan ook tijd om weer wat met mijn bucketlist hoofdsteden van Europa te doen. Daarnaast ben ik erachter dat de blogpauzes die ik neem tijdens mijn reizen mij erg goed bevallen. Ik weet dan ook niet of ik gemaakt zou zijn voor de combinatie werken en reizen op een plek. Ik vind het heerlijk om juist dan een boek te pakken en te relaxen. Even opladen en genieten van de omgeving waar ik ben. Leven in het nu en even geen verplichtingen. Misschien dat ik het ooit zou kunnen als ik ergens voor langere periode ben, maar als ik ergens een paar dagen ben wil ik de omgeving verkennen en er zoveel mogelijk uit halen.

Slow Travel

Oke, dit staat wel in contrast met de laatste zin uit de vorige alinea, maar ik wil er vaak zoveel mogelijk uithalen op een reis en probeerde er dan ook zoveel mogelijk in te proppen. Tegenwoordig gaat het een stuk beter en ik was stiekem trots op mijzelf tijdens mijn reis in Canada. Ik ben nog nooit zo relaxt geweest op reis en heb echt rustig aan gedaan op alle bestemmingen. Een voorbeeld is Vancouver, waar ik ’s ochtends naar Capilano Suspension Bridge bezocht en ’s middag Stanley Park. In de laatste maakte ik een wandeling waar ik grofweg 2 uur over deed. En dat zou betekenen dat ik nog veel meer had kunnen doen die dag, maar besloot met een boekje te genieten van het zonnetje op een bankje. Het minder plannen op een dag gaat mij dus steeds beter af. Ik weet ook dat ik geen 2,5 week door kan gaan op reis en dat je af en toe momenten moet inlassen om even op te laden.

Geluksmomentjes

Ik ging afgelopen jaar meer op reis dan de jaren ervoor. Van Schiermonnikoog tot Portland, Denemarken, Canada en Spanje, ik verbleef meer nachten buitenshuis dan eerdere jaren. En daar ben ik enorm dankbaar voor. Ik heb ontzettend mooie reizen gemaakt dit jaar en kan mijzelf af en toe in mijn armen knijpen hoe prachtig dingen zijn. Canada bestond uit alleen maar hoogtepunten, zelfs mijn oorpijn en bezoek aan de dokter ben ik stiekem al vergeten, maar ik ben ook dolgelukkig als ik op Schiermonnikoog ben. En het mooiste is? Het reisjaar zit er nog niet op. Op het moment van schrijven heb ik nog een weekend Schiermonnikoog en een lang weekend Londen in het vooruitzicht! En daarnaast heb ik zoveel mooie plannen voor het nieuwe jaar. Kortom ik heb veel over mijzelf geleerd en weet steeds meer wat ik wel en niet wil en ben dankbaar voor de mooie reizen die ervoor gezorgd heb dat ik mijzelf steeds meer leer kennen.

Andere persoonlijke blogs zijn hier terug te vinden op YTG.

Persoonlijk // Achter de schermen #2 Wat heb ik geleerd over mezelf het afgelopen jaar Persoonlijk // Achter de schermen #2 Wat heb ik geleerd over mezelf het afgelopen jaar

Misschien vind je deze ook leuk om te lezen