Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

In twee weken de westkust van Amerika bezoeken? Is dat niet veel te kort? Natuurlijk is het veel beter om hier meer tijd voor uit te trekken, maar wat als je maar twee weken de tijd hebt? Dan is het ook zeker een optie om deze kant op te gaan. Wij reden in twee weken een rondje in het westen van Amerika in de winter. Benieuwd wat je kunt bezoeken en waar je rekening mee dient te houden? Lees dan snel mijn roadtrip inspiratie voor een reis van twee weken in West Amerika.

Dag 1 t/m 3 San Francisco

Na een lange dag reizen komen we pas laat aan bij het hotel op Lombard Street, niet alleen de bekende straat van de kronkelige bochten, maar ook een hele lange straat. We slapen in Travelodge dat meerdere vestigingen heeft in San Francisco. Een prima locatie, want we kunnen met de bus richting het centrum. De eerste ochtend gaan we meteen richting Alcatraz om een stukje geschiedenis te bekijken. Ondanks dat het eind februari is, is het best aangenaam weer in San Francisco. In de ochtend is de stad nog gehuld in de mist, als we terug komen van Alcatraz en even op de pier naar de zeehonden kijken, komt langzaam het zonnetje erbij. We besluiten de middag te gebruiken om te gaan fietsen. Fietsend de Golden Gate over is toch wel een bucketlist dingetje. Door alle heuvels in de stad, is het af en toe best een uitdaging. Op de brug staat ook een enorme wind en even met een hand fietsen om foto’s te maken is er niet bij. Na de Golden Gate fietsen we richting het Golden Gate Park. We bekijken een klein stukje van het park, want ook Alamo Square en Lombard Street moeten nog gezien worden. Na al die heuvels zijn we redelijk kapot. De volgende ochtend was het weer iets minder, het regende helaas. Een Amerikaans ontbijt bij Dennies kan dan natuurlijk prima. We besluiten met de historische lijn F langs de kust te rijden en gaan dan richting de winkels. Ondanks de regen wilden we toch nog graag met de cable car meerijden en deze moesten natuurlijk ook gefotografeerd worden.

Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

Dag 4 San Francisco – Santa Cruz – Mariposa  (374km)

Tijd om de huurauto op te halen en de steile straten van San Francisco te verlaten. We krijgen een Ford Focus en dat blijkt een prima auto te zijn voor twee personen. Op naar Highway 1 richting Santa Cruz. Onderweg stoppen we bij een supermarkt en natuurlijk een keer langs de kant van de weg om te genieten van de panoramische uitzichten. Rond de lunch zijn we in Santa Cruz. Normaal een drukke plek, in de winter redelijk uitgestorven. Alle attracties staan stil en op het strand is bijna niemand te bekennen. Het is gelukkig mooi weer, dus we nemen even een pauze op het strand. Na Santa Cruz is het tijd om door te rijden naar Mariposa. Het is de vraag of we voor het donker kunnen arriveren, maar helaas zijn we net te laat. In Mariposa hebben we dan ook wat moeite om het hotel te vinden, maar uiteindelijk lukte dat nadat we de weg hadden gevraagd. Onze accommodatie voor de komende twee nachten: Miners Inn.

Dag 5 Yosemite National Park

Waarom niet overnachten in Yosemite National Park vraag je je misschien af. In de winter kan het nog wel eens zo zijn dat de wegen in het park besneeuwd zijn en dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Aangezien we nog niet heel veel rij-ervaring hebben en al helemaal niet met sneeuwkettingen, leek ons dat niet verstandig. Mariposa is daarvoor een prima uitvalsbasis. Je kunt namelijk met de bus richting Yosemite. In eerste instantie blijkt Mariposa een goede keus, want op dag 5 kom de regen met bakken uit de hemel. Hoe de wegen dan in het park zijn is lastig in te schatten. We gaan dus maar voor de zekerheid met de bus. De reis duurt 1,5 uur maar verveelt geen moment. In het park aangekomen gaan we eerst richting het Visitor Center om advies te vragen. We beginnen aan een wandeling richting Yosemite Falls, een enorme waterval. Onderweg spotten we de eerste wildlife van de dag. De volgende wandeling die we doen is de Cook’s Meadows loop door het lagere gedeelte van het park. Doordat het mistig is, zijn de bergen erg fotogeniek. Hier zien we voor het eerst een bobcat. Beiden totaal geen idee wat het in eerste instantie is voor dier, maar bij navraag blijkt het dus een bobcat  (lynx) te zijn. Hierna nemen we de gratis shuttle bus in het park richting Mirror Lake. Helaas is het inmiddels begonnen met regenen en krijgen hierdoor niet de mooiste plaatjes van Mirror Lake. Dat het buiten het hoogseizoen is en er vrijwel niemand loopt vind ik ook niet prettig. De waarschuwingsbordjes voor beren en mountain lions hebben mij redelijk bang gemaakt. (Dat ik later bedacht dat deze in februari waarschijnlijk nog in winterslaap zijn, laat ik maar even terzijde) We maken nog een rondje met de gratis shuttle bus en uiteindelijk belanden we in een cafe met een kopje thee voor de open haard. Heerlijk om even op te warmen. Misschien hadden we meer uit deze dag kunnen halen, maar de regen en de afhankelijkheid van de shuttle, zorgden ervoor dat we niet meer gezien hebben, Rond 16.00 uur nemen we de bus weer terug. Bij aankomst in Mariposa gaan we direct maar uit eten bij de Mexicaan.

Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

Dag 6 Mariposa – Ridgecrest (optie Sequoia NP) (475km)

Een autodagje met niet veel mogelijkheden om onderweg nog leuke dingen te zien. Onderweg bedenken we dat Sequoia National Park nog een optie is, maar nadat we contact hebben gehad met een informatienummer over de ‘road conditions’ blijkt dat het niet mogelijk is zonder sneeuwkettingen. Helaas.  We maken een korte stop bij de Wallmart voor wat boodschappen en zien onderweg de aanplakbiljetten voor een outlet store in Tulare. Dan maar een ‘shopstop’ onderweg om ook even te pauzeren. We kopen een aantal dingen bij Nike voordat we weer verder rijden richting Ridgecrest. Ondertussen veranderd het landschap langzaam in woestijngebied. Het is donker als we Ridgecrest binnenrijden, maar gelukkig hebben we geen moeite om het hotel te vinden. Overnachten doen we bij Motel 6. Aan gezien we geen zin hebben om uit eten te gaan, halen we eten bij de Chinees en dineren we op onze hotelbedden.

Dag  7 Ridgecrest – Death Valley – Las Vegas (386km)

We zijn vroeg wakker, maar dat is niet erg. We hebben een dag voor de boeg waarin we veel willen zien. De eerste stop van vandaag is Death Valley, bijna 200 kilometer rijden. We rijden door een verlaten woestijnlandschap en komen slechts een stadje tegen. Beiden vragen we ons af waarom je hier zou willen wonen. We komen bijna niemand tegen onderweg en op een gegeven moment houdt het asfalt op en rijden we een stuk over een grindweg. We kunnen het ook niet laten om hier even te stoppen, en ja wel gewoon midden op de weg, er rijdt toch niemand. Langzaam rijden we Death Valley binnen. Onze eerste stop is Stovepipe Wells. Het is een leuke stop met een aantal voorzieningen. Ze hebben er leuke en originele souvenirs. Achteraf had ik hier graag meer souvenirs willen inslaan. De storm van een paar dagen eerder zorgde ervoor dat er nog steeds geen stroom is, maar de mensen redden zich prima. We rijden door naar het Visitors Center om een pas te kopen voor het park en zien dat de temperatuur inmiddels 24 graden is. Bij het centrum raden ze ons aan om naar Badwater te rijden en Artist Pallette. Badwater is het laagste punt van Amerika en Artist Pallette zijn kleurrijke rotsen die er uitzien als een schilderpallet. Vanaf hier rijden we richting Las Vegas, maar onderweg stoppen we nog bij Zabriskie’s Point. Ondanks de waarschuwingen dat tanken in de Nationale Parken duur is, besluiten we toch de tank te vullen. We hebben geen idee hoeveel we er onderweg nog zien. En zolang het in dollars is, heb ik toch vaak minder door of het ook daadwerkelijk duur is 😉  Onderweg naar Las Vegas wordt het langzaam drukker. De vierbaansweg wordt een zes-achtbaans weg en dan vanuit het niets is daar ineens Las Vegas. We kijken onze ogen uit. Gelukkig kunnen we ons hotel snel vinden in de drukte van de stad en we blijken in een zijstraat te zitten van The Strip in het hotel America’s Best Value Inn. We brengen onze koffers snel naar de kamer en lopen rond 15.00 uur richting The Strip. Wat een gek gevoel om daar te lopen. We eten wat in Planet Hollywood, shoppen wat, kijken de fontein show bij Bellagio en kijken vooral onze ogen uit. Dat een land zo veel tegenstellingen heeft op relatief zo’n korte afstand! We zijn kapot van alle indrukken.

Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

Dag 8 Las Vegas – Hoover Dam – Grand Canyon (394km)

Al weer een ochtend waarin we vroeg wakker worden. We halen ontbijt bij de Starbucks bij Hotel New York en hebben na het afrekenen ook door waarom we dit niet weer moeten doen. Na het ontbijt gaan we dan ook direct op pad, we hebben een uur tijdsverlies doordat we richting Arizona rijden. Het zonnetje schijnt en het is heerlijk weer om te rijden. De eerste stop van deze dag: De Hoover Dam. We parkeren de auto en lopen naar het enorme bouwwerk. Het leuke is om hier aan de ene kant van de dam in Nevada te staan en aan de andere kant in Arizona. Na een kort bezoekje rijden we weer verder, we willen zoveel mogelijk van de Grand Canyon zien vandaag. Na twee korte pauzes rijden we de toegangspoorten van een van de zeven wereldwonderen binnen. We zetten de auto neer en willen uiteindelijk wandelen richting Hopi Point. We nemen een heleboel foto’s van de prachtige rotsformaties en vergeten dat we ook af en toe naar links moeten kijken. We worden geattendeerd door een ranger en zien niet veel later een Elk. Bij het visitor Center bij Yavapai point nemen we een shuttle richting Hopi Point omdat we anders te laat zijn voor de zonsondergang. Rond 6.24 pm gaat de zon onder, maar helaas is de lucht redelijk bewolkt. Net voordat hij ondergaat nemen we de shuttle weer terug naar onze auto. We slapen namelijk niet in het park, maar in Tusayan, net buiten het park. We overnachten in Holiday Inn Express Grand Canyon. Bij gebrek aan beter en omdat we niet uit eten willen, wordt het deze avond de McDonalds. Na het eten sluiten we nog even af in de hottub van het hotel. Heerlijk!

Dag 9 Grand Canyon – Palm Springs (663km)

Een echte autodag voor de boeg. Maar niet voordat we de zonsopkomst hebben gezien bij de Grand Canyon. Kwart over zes ging de wekker, zodat we nog op tijd zouden zijn voor dit spektakel. Helaas is het ook nu bewolkt en echt koud (-1 graden), maar toch zijn we blij dat we dit gedaan hebben. Onderweg lopen er namelijk allemaal dieren de weg over, fantastisch! Na het ontbijt besluiten we om te gaan rijden. Rond 12 uur bereiken we de grens met Californie. We hebben dan al een aantal keren gestopt. En hebben zelfs een klein stukje Route 66 gereden. Het grootste deel van de reis rijden we in de middle of nowhere. Gelukkig komen we op een gegeven moment een tankstation tegen. Niet alleen wordt de tank gevuld, maar ook de korte broek kan inmiddels aan. Rond 15.00 uur rijden we Palm Spring in. Het is 27 graden, dus we kunnen het dan ook niet laten om de bikini aan te trekken en lekker bij het zwembad neer te ploffen. We doen daarna nog even wat oefeningen in de ‘sportzaal’ en gaan uiteindelijk eten bij Pallette in Palm Springs. We eten daar de lekkerste maaltijd van de reis: Lasagne met pesto. We zijn op tijd weer terug bij het hotel en vallen redelijk vroeg in slaap.

Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

Dag 10 Palm Springs – Hollywood – Los Angeles ( 172 km)

De laatste dag dat we een auto in gebruik hebben. We relaxen eerst nog bij het zwembad en genieten van het mooie weer (25 graden) voordat we richting Los Angeles rijden. Via highway 10 brengen we eerst een bezoek aan Griffith Observatory. Vanaf hier zien we de beroemde Hollywood letters. Helaas is er redelijk wat smog in de lucht en daardoor zien we de stad niet zo goed. Na de beroemde letters willen we graag een bezoek brengen aan The Grove. Hier bevindt zich ook een Whole Foods, met oog op de marathon die gelopen gaat worden. We bekijken een aantal winkels en uiteindelijk bedenken we dat we op zoek moeten naar het hotel. Het rijden in LA kost veel tijd. We slapen Downtown LA in Stay on Main. De droppen de koffers en dan is het tijd om de auto in te leveren in de buurt van het vliegveld. We hoeven maar 20 kilometer te rijden, maar doen daar meer dan een uur over. In totaal hebben we 2800 kilometer gereden in een week! Vanaf het vliegveld nemen we de shuttle bus naar Union Station en nemen vanaf daar een taxi terug.

Dag 11 t/m 15 Los Angeles

Omdat een auto best handig is in Los Angeles en wij deze niet meer hebben, besluiten we voor een hop on hop off tour te gaan. We hebben de auto bewust weer ingeleverd. Op de laatste dag in LA staat er een marathon voor mijn zusje op het programma en daarom willen we deze laatste dagen niet te veel lopen en doen. De hop on hop off is een prima alternatief. We stoppen in Hollywood, zien het Hollywood museum, bekijken de Wall of Fame, nemen de bus naar The Grove, The Farmers Market en moeten uiteindelijk weer terug naar ons hotel. De eerste avond staat een basketbalwedstrijd op het programma: The Lakers vs The Clippers. We halen een pasta to go en nemen vanuit Hollywood te metro terug downtown. We nemen rond 18.00 uur de metro naar het Staples Center voor de basketbalwedstrijd. Echt een unieke en gave ervaring.

De volgende dag kunnen we onze startnummers ophalen. Bij het Convention Center staat inmiddels een dikke rij en een uur later hebben we onze nummers. We nemen de metro naar Hollywood om vervolgens met de hop on hop off naar Santa Monica te gaan. Hier relaxen we op het strand met uitzicht op de pier. Aangezien het redelijk wat tijd kost, ongeveer een uurtje op drie, om weer terug te komen in Downtown met de hop on hop off, moeten we op tijd weer weg. We sluiten de dag af met pasta in Hollywood en slapen redelijk op tijd die avond.

Om half 6 gaat de wekker. Ik doe deze dag mee aan de 5km in Los Angeles. Een enorme mensenmassa doet mee en het is een super ervaring om mee te maken. In de middag pakken we de metro naar Long Beach, het enige strand om met de metro te komen. Heerlijk genieten van we van het mooie weer en het strand. De volgende ochtend gaat de wekker zelfs nog eerder 4.15 uur. Tijd voor de marathon. Het is een warme dag en dan ook geen straf om buiten te wachten tot ze gefinished is. Verder doen we die dag weinig. Ik besluit nog even naar Hollywood te gaan en die avond nemen we de grootste pizza die we ooit gezien hebben. Ook de laatste ochtend gaat de wekker vroeg, maar nu is het tijd om weer terug te keren naar Nederland.

Achteraf

We maakten deze reis van 24 februari – 11 maart in 2014. Niet de meest gekozen periode om richting West Amerika te reizen, maar onze reis stond dan ook in het teken van de marathon. Dat is ook de reden waarom we zo lang in Los Angeles zijn gebleven. Deze dagen kun je natuurlijk verdelen over de eerdere dagen die reis. Een dag langer in Las Vegas, Yosemite en de Grand Canyon zijn zeker opties. Toch hebben we een goede indruk gekregen van West Amerika en zeker ook van Los Angeles. Velen willen zo snel mogelijk weer uit de stad, maar ik voelde mij er wel thuis. Natuurlijk zag ik er grote contrasten, maar ik zag ook een fijne stad.

Voordelen winter

• Minder druk bij de Nationale Parken en in de steden
  • Overnachtingen zijn een stuk goedkoper
  • Het kan zelfs in deze periode warm zijn, in LA was het de laatste dagen rond de 25 graden

Nadelen winter

• Sommige dingen zijn afgesloten of niet mogelijk om te bezoeken
  • Iets meer kans op regen

Budget

Palm Springs: € 57
Los Angeles: € 223

Auto: € 275
Benzine: € 140 (ongeveer)

Meer lezen over de Verenigde Staten? Of alleen over rondreizen in West Amerika?

Roadtrip inspiratie voor twee weken West Amerika in de winter

Misschien vind je deze ook leuk om te lezen