Jaaroverzicht 2019 – de reizen van 2019, hoogtepunten, dieptepunten, top blogs en plannen voor 2020

Waar ik voorgaande jaren meerdere jaaroverzichten schreef, heb ik besloten om alles van 2019 in een blog neer te pennen. Tijd om terug te blikken op mijn reizen in 2019, de hoogte- en dieptepunten, de meest gelezen blogs en mijn plannen voor 2020.

Mijn reizen in 2019

Januari – Hamburg

In januari ontdekte ik Hamburg met collega’s. Naast de nodige drankjes dit weekend zag ik een stad met een rauwe en een nieuwe kant. St. Pauli vond ik heerlijk om doorheen te struinen, voor mij het echte stukje rauwe Hamburg. Het centrum, wat helemaal opgeknapt is, had een ander soort charme. Pakhuizen en gebouwen met geschiedenis, zo leerde ik bij een Free Tour.
Meer lezen over Hamburg?

Januari – Gran Canaria

Zon en temperaturen van twintig graden in de winter, iets wat ik vaker zou moeten doen. In de paar dagen dat ik op Gran Canaria was, ontdekte ik niet alleen dat het een prachtig eiland is dat veel meer te bieden heeft dan de toeristische plekken, ook merkte ik dat ik de zon in de winter heel erg fijn is. Opgeladen kwam ik thuis van een paar dagen Gran Canaria.
Meer lezen over Gran Canaria?

Maart – Schiermonnikoog

Eind maart stond traditioneel het weekend Schiermonnikoog op het programma. Ik liep mee met de Monnikenloop, deze keer liep ik de 10 kilometer over het eiland. Wat een geluk hadden we deze keer. Ik kon rennen in een korte broek en shirtje en dat was eigenlijk nog te warm. Blij met de zonnestralen dit weekend, zag ik ook een prachtige mist in de ochtend over het eiland.
Meer lezen over Schiermonnikoog?

April – Guernsey

Een van de bestemmingen die al jaren op mijn bucketlist staat, maar waar het er steeds niet van komt. Vrij snel na mijn reis in Canada besloot ik meer bucketlist bestemmingen te bezoeken en boekte ik een ticket naar Guernsey. In vijf dagen verkende ik Guernsey en Herm Island. Twee eilanden waar ik mij thuis voelde en waar ik graag nog een terugkom. Vooral op Herm Island had ik, mede door het prachtige weer, een fantastische dag.
Meer lezen over Guernsey?

Juni – Roadtrip Polen, Slowakije, Oostenrijk en Duitsland

Juni stond in het teken van een roadtrip door midden- Europa. Ik maakte kennis met nieuwe steden, natuurgebieden en zelfs een nieuw land. We hadden prachtig weer gedurende onze reis en genoot ik van het reizen. Een roadtrip met een afwisseling tussen steden en natuur die we afsloten met een bezoek aan het Adelaarsnest van Hitler.
Meer lezen over deze roadtrip?

Juni – Persreis Groningen

Het laatste weekend van juni verkende ik mijn eigen provincie. Ik kwam op plekken waar ik nog niet eerder was geweest, ging voor het eerst in mijn leven wadlopen, werd wakker op een veldbed op de Dijk, kortom een topweekend.
Meer lezen over het Lauwersmeer?

Juli – New York

Nog maar net weer aan het werk, had ik al mijn volgende trip. Op naar New York voor het maken van de reisgids Hallo! Brooklyn! Ik moest in eerste instantie wennen aan het feit dat we in Brooklyn sliepen, dat ik in New York was landde pas op het moment dat ik de skyline voor het eerst zag. In een warme week, met temperaturen van bijna 40 graden, ontdekte ik tijdens mijn vierde bezoek nog allemaal nieuwe dingen. Zo fijn als dat kan in een stad. Niet alleen verkende ik Brooklyn, ik deed een helikoptervlucht, ging kajakken voor het Vrijheidsbeeld en ontdekte weer tal van fijne plekken in de stad.
Meer lezen over New York?

Augustus – Leeuwarden

Bijna vergeten, maar in augustus verbleef ik nog een nachtje in mijn oude studentenstad. Een stad die naar mijn idee compleet veranderd is de afgelopen jaren. Ik bezocht een aantal bezienswaardigheden, at bij leuke hotspots en shopte weer eens ouderwets.

September / oktober – Brussel & Normandië

Eind september vertrok ik richting Brussel om eindelijk eens de Belgische hoofdstad te bekijken. In een middag struinde ik door de straten van Brussel. De dag erna hadden we een auto gehuurd om vanaf Brussel Airport naar Normandië af te reizen. Een reis die in het teken stond van het bezoeken van de D-Day stranden en bezienswaardigheden.
Meer lezen over Normandie of Brussel?

November -Vlieland

Inmiddels heb ik alle Waddeneilanden bezocht. Vlieland kwam ik afgelopen jaar voor de tweede keer. Met prachtige herfstkleuren, af en toe een heftige bui genoot ik vooral van even relaxen en uitwaaien. In de ochtend werkte ik een uurtje of soms twee, daarna waaiden we uit op het strand of in het bos. Ik kwam helemaal ontspannen thuis na een lang weekend Vlieland.
Meer lezen over Vlieland?

November – Schiermonnikoog

Waar ik vorig jaar nog een keer of zes op Schiermonnikoog kwam, bleef het dit jaar steken op drie keer (naast maart, nog een dagje in mei). Een midweek verbleef ik in It Aude Kolonyhus, een paar dagen waarin we de zon niet zagen en die helaas begon met een migraine aanval. Gelukkig knapte ik redelijk snel op en daardoor kon ik genieten van mijn favoriete eiland. Ook in de herfst een plek om te bezoeken.
Lees meer over It Aude Kolonyhus

Reizen met een thema in 2019

Voor 2019 had ik een besloot ik te reizen aan de hand van een thema. Ik bezocht verrassend veel bestemmingen die bij dit thema pasten: de Tweede Wereldoorlog. In de meeste plekken kon ik wel iets bedenken wat paste in dit thema. In New York en Gran Canaria helaas niet, maar die kon ik redelijk goed maken met de hoeveelheid bezienswaardigheden in Normandië.

Route voor een D-Day roadtrip in Normandië

De hoogtepunten van 2019

Voor mijzelf probeerde ik, nadat ik mijzelf eind 2018 tegenkwam, meer balans te creëren tussen werk en privé. Ik werk nog parttime in dienst en daarbij maak ik, ondanks een vast urenaantal, de ene week vier dagen en de andere week twee dagen. Daarnaast besteed ik de tijd aan NWYRK Media en Your Travel Guide. Eerder kwam het voor dat ik in de weken van een wedstrijd zeven dagen achter elkaar aan het werk was, dit wilde ik in 2019 niet weer. Gelukkig vond ik al vrij snel een ritme en kon ik ook dingen beter loslaten wanneer een keer iets niet lukte.

In 2019 kon ik een drietal ervaringen van mijn bucketlist afstrepen. Ik gaf mijn zusje voor haar verjaardag een surfles in Zandvoort, ging wadlopen vanaf de zandplaat naar Schiermonnikoog en natuurlijk niet te vergeten de helikoptervlucht die ik maakte boven New York. Bestemmingen als Guernsey en Hamburg kon ik van mijn lijst strepen. En voor NWYRK Media mocht ik op reis voor het maken van een reisgids. Kortom, ik denk een mooi en afwisselend jaar qua reizen.

surfen

Een ander hoogtepunt die ik bijna vergeet te noemen is de groei van YTG. Afgelopen jaar is mijn blog enorm gegroeid en daar ben ik natuurlijk super blij mee. Tijd om dit door te zetten in 2020!

De ‘dieptepunten’ van 2019

Doordat ik voor mijzelf wilde werken aan een betere balans tussen werk en privé, besloot ik zelfs een reis te cancelen. Na Normandië had ik een stedentrip naar Bilbao en San Sebastian op de planning staan. Net voor Normandië besloot ik die te annuleren. Door de drukte van de weken ervoor in combinatie met een nieuwe functie op het werk, had ik voor het eerst in mijn leven ‘geen zin’ om op reis te gaan. Ik besloot te luisteren naar mijn gevoel en was daardoor na Normandië nog even een week thuis. Een hele fijne keuze achteraf. Bilbao loopt niet weg en ik hoop in de toekomst nog een keer die kant op te gaan.

Net voor Normandië had ik de Dam tot Dam loop op het programma staan. Een nieuwe afstand voor mij en waar ik dus al drie maanden aan het trainen was geweest, zelfs in New York liep ik mijn kilometers. Net voordat mijn wave zou starten, besloten ze te annuleren. Respect voor een beslissing als deze, neemt niet weg dat het voor mij een enorme teleurstelling was. Al drie maanden was ik bezig met deze dag, dronk al een maand geen alcohol en was nog nooit zo zenuwachtig geweest. Ik vond het dan ook ronduit ‘kut’ om de mensen te zien lopen op Amsterdam Centraal met een medaille om. Inmiddels ben ik al weer twee maanden aan het trainen voor de Midwinter Marathon in Apeldoorn waar ik nu ga proberen om de 16km te rennen.

Wat heb ik geleerd van afgelopen jaar

Ik luisterde naar mijzelf, werkte op verschillende vlakken aan mijzelf en koos op sommige momenten voor mijzelf. Leermomenten voor in de toekomst. Daarnaast ging ik regelmatig samenwerken met anderen in de stad. Niet alleen super motiverend, ook leerde ik enorm veel bij afgelopen jaar. Dingen die ik mee wil nemen naar volgend jaar. De kerstvakantie gebruik ik dan ook om wat dingen op te pakken en dingen uit te werken.

Vliehors

De statistieken van 2019

Beste blogs van 2019

De top 10 blogs van 2019 is een leuke afwisseling tussen New York, bestemmingen dicht bij huis en een blog over Canada. Een verrassende mix van artikelen en sommigen waar ik best trots op ben dat die zo goed gelezen worden omdat er veel concurrentie is over deze onderwerpen.

Bezochte landen en hoofdsteden in 2019

Ik bezocht voor mijn doen best veel landen dit jaar. Dit komt natuurlijk ook door de roadtrip die we maakten in midden Europa, de teller hier stond namelijk op vier. Ik bezocht Duitsland 2x, Spanje, Engeland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Frankrijk, België, Amerika en verbleef ook in Nederland. Voor mij komt er een nieuw land bij dit jaar. Voor het bezoeken van de hoofdsteden in Europa kon ik er drie afstrepen: Wenen, Bratislava en Brussel.

Wandelen naar Morskie Oko in het Tatra Gebergte in Zuid Polen

Kleine statistieken van 2019

• 56 nachten van huis
  • 8 vluchten
  • sliep in 16 accommodaties
  • las bijna 45 boeken
  • rende meer dan 500 kilometer in totaal en deed dit in 9 landen
  • liep door het aflasten van de Dam tot Dam loop uiteindelijk 1 nieuwe wedstrijd
  • keek meer dan 70 films in 2019

Voornemens voor 2020

Waar ik eerder nog hetzelfde aantal voornemens als het jaartal op een rijtje zette, maak ik nu weer voor mijzelf een lijstje met punten en voornemens. Self-care is een belangrijke pijler voor 2020, doen wat ik leuk vind, werken aan mijzelf op allerlei vlakken. Daarnaast wil ik graag verder groeien met YTG en ben ik plannen hiervoor aan het maken.

Plannen voor 2020

De eerste reis staat al vrij snel in het nieuwe jaar gepland. In januari vlieg ik met collega’s deze keer naar Bergamo / Milaan. Overnachten doen we in Bergamo waar oud FC Groningen voetballer Hans Hateboer speelt. De zaterdag gaan wij dan ook naar een wedstrijd in Milaan: Inter- Atalanta.

In maart reis ik af naar Schiermonnikoog om weer mee te doen met de Monnikenloop. We hebben hetzelfde huisje weer vastgelegd als in 2019.

In juni ga ik mijn eigen grote reis maken. Ik reis af naar Vancouver, de stad waar ik mij in 2018 erg thuis voelde. Ik vertrek de dag erna naar Whistler om daar de omgeving te verkennen en reis daarna weer terug naar Vancouver. Vanaf daar neem ik de trein naar Seattle om een paar dagen de stad van de Starbucks te verkennen. Niet heel milieubewust, maar ik zie geen andere optie, neem ik daar een vlucht naar Las Vegas. Mijn uitvalsbasis om de nationale parken te verkennen en nog aan de slag te gaan voor een reisgids.

Bezienswaardigheden in Vancouver Canada - tips voor activiteiten om te doen

Nog maar net thuis, vertrek ik die vrijdag richting Rugen om daar vanaf zaterdag de boot te nemen naar Bornholm, een Deens eiland. Een week lang heb ik de tijd om dit schitterende eiland te verkennen.

Dankwoord

Afgelopen jaar heb ik met YTG enorm mogen groeien, heb ik mooie samenwerkingen gehad, veel geleerd van medebloggers en ik hoop dit in 2020 voort te zetten. Maar dit kan niet zonder jullie, bedankt voor het lezen van mijn blogs. Ik zie jullie graag in 2020 weer terug op YTG.

Misschien vind je deze ook leuk om te lezen