Socials

Schiermonnikoog

Jaaroverzicht 2020 – de reizen van 2020, de hoogte- en dieptepunten en plannen voor 2021

Net als vorig jaar besloot ik om een overzicht te maken van wat er gebeurde in 2020. 2020 is een jaar dat we niet snel gaan vergeten. Een jaar waarin mensen geliefden verloren, banen op het spel stonden en allerlei plannen gecanceld werden. Toch werd 2020 ook een jaar om te reflecteren en af en toe tot stilstand te komen. Tijd om terug te blikken op mijn reizen in 2020, de hoogte- en dieptepunten, de meest gelezen blogs en mijn plannen voor 2021.

De ‘dieptepunten’ van 2020

Ik wilde eigenlijk beginnen met de hoogtepunten, maar een van de dingen die mijn jaar op zijn kop zette heeft veel invloed gehad op alle gebeurtenissen nadien. Nadat we halverwege maart te maken kregen met corona, had ik op dat moment nog geen idee dat mijn baan op het spel zou komen te staan. Ik werkte inmiddels zeven jaar bij FC Groningen en stond eigenlijk altijd klaar om te helpen. Toch kreeg ik in mei te horen dat ik ontslagen zou worden. In de twee weken die daarop volgden stond mijn wereld even op zijn kop. Ik had nog nooit eerder te maken gehad met een ontslag en alles wat er bij komt kijken. Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden. Na twee weken tekende ik mijn vaststellingsovereenkomst en begon een tijd van ontdekken.

Direct erna vertrok ik naar Schiermonnikoog, wat voor mij op geen beter moment had kunnen komen. Alles kon ik los laten en vooral ook verwerken. Het hele proces had veel energie gekost en dat kon ik merken. Tegelijkertijd werd ik die week 33 op Schiermonnikoog en vond het eigenlijk wel een fijne plek om in die omstandigheden mijn verjaardag te vieren.

In augustus verloor ik mijn (destijds) naaste collega van FC Groningen aan de gevolgen van kanker. Je merkt even weer hoe belangrijk het is om van het leven te genieten. Het werd sowieso een merkwaardige week. Niet alleen het afscheid zelf, maar ook zag ik vele ex collega’s ineens weer na een half jaar. Door Corona had ik daar eigenlijk geen afscheid van kunnen nemen.

De hoogtepunten van 2020

Een groot deel van de eerste lockdown verbleef ik bij mijn ouders die in de kop van Drenthe wonen aan de rand van het bos. Hierdoor was het makkelijk om af en toe je hoofd leeg te maken in een periode waarin er veel op je af kwam. Ik heb de natuur zien veranderen en vele vogels leren kennen. Ook ben ik blij dat iedereen in mijn omgeving gezond is gebleven dit jaar. Eén vriendin is op dit moment nog steeds herstellend van de gevolgen van het virus, maar het gaat inmiddels een klein beetje de goede kant op.

Na mijn ontslag kwam natuurlijk de vraag wat nu te doen? Eigenlijk kwam ik er al vrij snel achter dat ik het wilde proberen als freelancer. Ik deed naast YTG al af en toe freelancewerkzaamheden en kon deze uitbreiden qua uren. Ik gaf mijzelf in eerst instantie tot december 2020 om te kijken of mij dit zou bevallen en of ik mijzelf kon redden. En ondanks dat alles een heel leerproces is geweest, ga ik in 2021 door met het uitbreiden van mijn freelance werkzaamheden.

Ondanks dat de reisbeperkingen enorm veel invloed hebben gehad op mijn statistieken, kon ik in de zomermaanden vier enorm goede maanden noteren. Ik haalde ineens mijn bezoekersdoel voor 2020 ruimschoots. En dat voelde enorm fijn! Daarnaast had ik vele toffe samenwerkingen zowel met bedrijven als bestemmingen dit jaar waar ik heel dankbaar voor ben. En ook mocht ik toch nog veel mooie bestemmingen ontdekken in een jaar waarin er vele beperkingen waren.

Mijn reizen in 2020

In het begin van het jaar stond mijn reisplanning nog vol met reizen die ik wilde gaan maken. Niet wetende dat de hele wereld twee maanden later stil zou staan. Op de planning stonden diverse persreizen in april, mijn grote reis naar Amerika en Canada, een week Denemarken en Mallorca in november. En toen stond alles even stil en zag mijn reisjaar er iets anders uit dan voorspeld.

Januari – Bergamo

De eerste reis die ik maakte ging naar Italië, een land waar ik vijftien jaar geleden voor het laatst was. Op een of andere manier kwam het in de jaren erna niet van om weer naar Italië af te reizen. Met het werk vertrokken we richting Bergamo, een stad vlakbij Milaan. Waar de meeste mensen vanaf het vliegveld van Bergamo direct naar Milaan reizen, bleven wij in Bergamo. De reden? Oud FC Groningen voetballer Hans Hateboer speelt voor Bergamo en daardoor konden we het stadion bekijken en een topwedstrijd bijwonen in Milaan. Verder (her)ontdekte ik Italië en de charme van het land. Na een weekend Bergamo weet ik zeker dat ik nog ga terugkeren naar Italië.

Lees meer over Bergamo

Februari – Eifel

Met Evelyn en Daphne vertrok ik eind februari richting de Eifel. We verbleven in een klein plaatsje met als doel de Geierlay hangbrug en Burg Eltz. Op de vroege morgen verkenden we de Geierlay hangbrug en konden nog zonder veel mensen de brug bewonderen. Later die middag bezochten we Brug Eltz die we helaas troffen in de steigers. Op de laatste ochtend maakten we nog een wandeling langs de ‘Horseshoe bend’ van Duitsland. Een heerlijk weekend met wandelen, eten & drinken en gezelligheid.

Lees meer over de Geierlay Hangbrug

Mei – Schiermonnikoog

En toen stond de wereld op zijn kop en gingen de reizen die ik in maart, april en begin mei had gepland niet door. Pas eind mei durfden we het aan om richting mijn favoriete eiland af te reizen: Schiermonnikoog. Inmiddels was mijn leven compleet verander en kwam die week heel goed uit. Ik maakte mijn hoofd leeg, kwam tot rust en bedacht nieuwe plannen. Ook vierde ik hier mijn 33e verjaardag. En dat bleek een heel goed idee in corona tijd.

Juni – Walcheren Zeeland

In plaats van af te reizen naar Canada, Amerika en Denemarken besloten we naar Walcheren in Zeeland te gaan. Lang geleden dat ik in Zeeland was en op Walcheren had ik nog vrij weinig bezocht. Een huisje op 500 meter van het strand bracht uitkomst aan de ontsnapping van het dagelijks leven en ondertussen werkte ik af en toe door. Vooral de avondwandelingen over het strand waren zo fijn dat ik die nog regelmatig miste na die tijd. En natuurlijk ontdekten we vele mooie plekken op Walcheren.

Lees meer over Walcheren

Juli – Pieterpad Groningen en omgeving & Dagje Schier

Aangezien dit de perfecte tijd was om de omgeving dicht bij huis te verkennen, zoals ik in het voorjaar tijdens de eerste lockdown ook al regelmatig deed, besloot ik mij te wagen aan de eerste vier etappes van het Pieterpad. Of eigenlijk in eerste instantie alleen één etappe, maar doordat ik het zo leuk vond liep ik uiteindelijk vier etappes. Daarnaast verkende ik nog meer plekken in Groningen en Drenthe en kwam erachter dat er nog zoveel plekken dicht bij huis zijn wat je gewoon niet weet.

Op een mooie dag besloot ik om samen met mijn moeder nog een dagje naar Schiermonnikoog te gaan. Op de fiets verkenden we het eiland en in de middag gingen we mee met een excursie naar de Eendenkooi. Zoals wel vaker dit jaar ontdekte ik ook hier weer een plek waar ik nog niet was geweest.

Lees meer over het Pieterpad & de Eendenkooi

Augustus – Bremen en Keulen

In plaats van verre reizen, werden het twee stedentrips in augustus naar Duitsland. In het begin van de maand verbleef ik twee dagen in Bremen. Een heerlijke stad om te ontdekken en dat smaakte naar meer. Hoewel ik in eerste instantie naar de Duitse Wadden zou gaan, werd het door ziekte last minute de stad Keulen. Met de trein vanaf Groningen was ik in vijf uur in de Duitse stad waar ik tot een paar dagen geleden nog vrij weinig van wist. Dat Keulen een stukje groter is dan Bremen kwam ik al snel achter toen ik de stad ontdekte. Ik legde vele meters af om de stad te verkennen. Helaas kreeg ik op mijn tweede dag het verdrietige nieuws dat een oud-collega van mij was overleden. Dan staat de tijd toch weer even stil.

Lees meer over Bremen en Keulen

Bremen

September – Weekje Amersfoort

In de eerste week van september verbleef ik een week in het huis van mijn zus die in Amersfoort woont. Ik verkende de stad nogmaals, maar dook ook regelmatig de natuur in. Want in deze periode staat de hei in bloei en die vind je volop rond Amersfoort. Verder werkte ik vanuit daar verder aan opdrachten. Voor mij eigenlijk voor het eerst een week waarin ik werken en ontdekken kon proberen.

Lees meer over Amersfoort

September – Hihahut

Voor mijn verjaardag kreeg ik een bon voor een overnachting in de Hihahut. Samen met Evelyn vertrok ik naar een vooralsnog onbekende bestemming. Uiteindelijk pakten we in Roelofarendsveen de tandem en fietsten we naar onze accommodatie voor die nacht. Nog best onwennig vertrokken we rechtstreeks naar de hihahut. De volgende dag durfden we iets verder te fietsen en namen we een toeristische route naar de auto terug. Overnachten in de Hihahut was heerlijk back to basic en even onthaasten.

Lees meer over de Hihahut

September -Lauwersoog

Meestal rijd ik alleen door Lauwersoog om de boot te halen, deze keer stapten we twee haltes eerder uit om te overnachten in Lauwersoog. Overnachten deden we in een kleine pod op de camping. Natuurlijk kon het ontdekken van Nationaal Park Lauwersmeer niet ontbreken, net als een visje in de haven van Lauwersoog.

Lees meer over het Lauwersmeer Nationaal Park

September – Flevoland

In september ontdekte ik op uitnodiging van Visit Flevoland een van de provincies waar ik normaal gesproken alleen door heen reis. Een weekend vol toffe ontdekking in Flevoland stonden er op het programma. Zowel de Oostvaardersplassen als de Marker Wadden bezochten we en dat wakkerde mijn interesse in vogels weer even aan. Ik zag een andere kant van Flevoland en hoorde vele interessante verhalen dat weekend.

Lees meer over Flevoland & de Oostvaardersplassen

September -Dagje Borkum

Mijn laatste dag in het ‘buitenland’ dit jaar was een dagje naar het Waddeneiland Borkum in Duitsland. Op een mooie zomerse dag pakte ik de eerste trein naar de Eemshaven en vanaf daar de boot naar Borkum. Ik zag de zon opkomen op de boot en genoot van een prachtige dag op het eiland. Ik genoot van de vrijheid die ik had als freelancer en zag deze dag echt als een cadeautje.

Lees meer over Borkum

Oktober – Texel

Het eerste weekend van oktober spendeerde ik samen met Daphne en Evelyn op Texel. Ik was al vaker op het eiland geweest, maar vond ook nu genoeg nieuwe activiteiten op Texel. Wat maakten wandelingen bij de Hors en de Slufter, gingen mee met een zeehondentocht en ontdekten leuke plekjes om te borrelen en te eten. Overnachten deden we in een heerlijk ruim huisje met een eigen sauna en bubbelbad op loopafstand van het strand.

Lees meer over Wat te doen op Texel en Het beste van Texel

Oktober – Schiermonnikoog

Een weekend op Schiermonnikoog waarin we heerlijk relaxten, wandelden en eten lieten bezorgen. De restaurants waren helaas al weer dicht, maar de horeca op Schiermonnikoog had nog genoeg afhaalopties. We sliepen in It Aude Kolonyhus in een fijne accommodatie. Ik was niet helemaal fit toen we die kant op gingen en kon heerlijk alles even loslaten dat weekend.

Lees meer over Schiermonnikoog en leuke restaurants op Schiermonnikoog

November – Vlieland

Op een of andere manier ben ik alleen nog maar in november op Vlieland geweest. Ook in 2020 weer, alleen deze keer in een fantastisch boshuisje bij Stortemelk. Het huisje was zo heerlijk dat ik graag nog een keer terugkom. Naast werken, wandelden we veel en huurden we twee dagen een fiets. De week vloog voorbij en ik genoot weer van idee om even een week weg te zijn.

Lees meer over Vlieland en over het boshuisje op Vlieland

Vlieland

Waar was ik dankbaar voor in 2020

Naast al het negatieve nieuws afgelopen jaar ben toch dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen. Door mijn ontslag werd de hele periode erna een groot leerproces. Wat werkte wel als freelancer, wat werkte niet. Zeker iets om achter te komen wanneer je voor meerdere opdrachtgevers aan de slag bent. Ook heb ik weer enorm veel geleerd om toe te passen op YTG en wil ik dat snel oppakken. Het werd niet alleen een leerproces qua werk, maar ook op persoonlijk vlak hierdoor.

Ik heb afgelopen jaar geleerd van de kleinere dingen te genieten. Van een grote bonte specht in de tuin tot een zonnetje tijdens een wandeling. De afspraken met anderen zagen er dit jaar anders uit, avonden bij mensen thuis werden ineens wandelingen door de stad en in het bos. Ik heb zoveel mooie plekken dicht bij huis ontdekt, maakte voor het eerst lange wandelingen en bleef fit ondanks dat ik geen hardloopdoelen had.

In 2021 wil ik meer gaan doen met dankbaarheid. Ik denk dat het goed is om bij kleine dingen stil te gaan staan en je daar meer bewust van worden. Zeker in een tijd waarin je flexibel moet zijn omdat je plannen last minute kunnen wijzigen en in een periode waarin niets zeker is.

Geierlay

De statistieken van 2020

• Was ik in 2020 46 nachten van huis
  • De meest gelezen artikelen op YTG zijn die dicht bij huis, vooral Nederland en Duitsland waren populair
  • Af en toe staat er een verdwaald New York artikel tussen
  • Bezocht ik drie landen naast Nederland: Italië, Duitsland en België
  • Had ik dit jaar 2 vluchten
  • Sliep ik in 12 verschillende accommodaties
  • Las ik meer dan 70 boeken (Favorieten: De Creche, De laatste reis van de Boswachter, diverse van M.J. Arlidge & Robert Bryndza, Nulpunt en Mijn naam is Selma)
  • Rende meer dan 500 kilometer in totaal en deed dit in 2 verschillende landen
  • Liep ik alleen de virtuele Ladies Run in 2020
  • Keek ik meer dan 90 films in 2020 (Favorieten: Hope, Pinocchio, Little Women)
  • Wandelde ik meer dan ooit in het voorjaar en zag ik de seizoenen voorbij komen
  • Kreeg ik meer interesse voor de natuur en met name in vogels
  • Kwam ik terug op Vlieland, Schiermonnikoog, Borkum, Texel, Bremen, Lauwersoog, Gent en Amersfoort
  • Waren Bergamo, Milaan, De Eifel, Flevoland en Keulen nieuwe ontdekkingen.

Voornemens en plannen voor 2021

2021 staat voor mijn in het teken van werken en reizen en balans houden. Afgelopen jaar kon ik nog niet echt ervaren hoe ik werken en reizen kon combineren. Voor 2021 is dit wel echt een doel geworden en uiteindelijk wil ik proberen om daar een goede balans in de vinden en mijn rustmomenten te pakken. Overigens heb ik geen aspiraties om digital nomad te worden. Ik blijf gewoon mijn huis houden in Groningen, maar mijn reizen gaan waarschijnlijk iets langer worden omdat werkzaamheden doorgaan.

Daarnaast heb ik een aantal doelen voor YTG waarvan het updaten van oude artikelen een grote plek in gaat nemen. Met alles wat ik geleerd heb afgelopen periode wil ik dat toepassen bij de huidige content van YTG. Natuurlijk blijven er regelmatig nieuwe artikelen online verschijnen, want ondanks de beperkingen van afgelopen jaar heb ik content genoeg. Ook heb ik wat kleine en persoonlijke doelen voor YTG gesteld omdat ik denk dat het stellen van doelen zorgt voor motivatie en sturing van YTG. Dit heeft niet alleen te maken met inkomen, bezoekersaantallen maar ook met bestemmingen die ik vind passen bij YTG.

Grote plannen om te reizen durf ik nog niet te maken voor 2021. Twee reizen uit 2020 zijn meegenomen naar 2021 (Schiermonnikoog in maart en Denemarken in juni). En verder heb ik een heleboel plannen, maar wacht ik de omstandigheden even af. En mocht het buiten Nederland niet lukken, dan is er in ons eigen land ook nog genoeg te ontdekken.

Dankwoord

Afgelopen jaar heb ik met YTG enorm mogen groeien, heb ik mooie samenwerkingen gehad, veel geleerd van medebloggers en ik hoop dit in 2021 voort te zetten. Maar dit kan niet zonder jullie, bedankt voor het lezen van mijn blogs. Ik zie jullie graag in 2021 weer terug op YTG.

Kiekkaaste Groningen

Your Travel Guide is een digitale reisgids met persoonlijke en eerlijke tips voor (solo) road trips, citytrips en fijne escapes in de natuur; of een combinatie van alle drie! Liefde voor bestemmingen als New York, Noord- Amerika en dicht bij huis in Europa. Ontdek de hotspots & bezienswaardigheden in populaire bestemmingen of juist de verborgen parels.

Your Travel Guide

Sinds april 2016 is Your Travel Guide een inspiratieplatform voor reizen dicht bij huis, in Europa en in Amerika. Je vindt mijn liefde voor lijstjes terug in complete bestemmingsgidsen; wat zijn de leukste bezienswaardigheden, culinaire hotspots, routes voor roadtrips, nature escapes en bijzondere accommodaties. Your Travel Guide is een combinatie tussen natuur, cultuur, avontuur en culinair. Je vindt er zowel inspiratie voor bekende bestemmingen als off the beathen plekken. Inmiddels is YTG een platform voor soloreizigers.

Liefde voor New York en de Waddeneilanden.

Follow us on