Socials

Belgrado – Bar een van de mooiste treinroutes in Europa

Trein Belgrado Bar

Belgrado – Bar een van de mooiste treinroutes in Europa

Het wordt gezien als een van de mooiste treinroutes in Europa; het traject tussen Belgrado en Bar. De reis tussen de hoofdstad van Servië en de badplaats in Montenegro is er een die alle treinfanaten op hun lijstje kunnen zetten. Prachtige landschappen, kleine dorpjes, een indrukwekkende grensovergang, het grootste meer van de Balkan, diepe canyons, zomaar wat dingen die je onderweg tegen kunt komen. Tips voor het reizen met de trein tussen Belgrado en Bar.

Iconische treinreis Belgrado – Bar

Met meer dan 435 bruggen, 254 tunnels en rijdend door bergen van 1000 meter hoogte is de treinreis tussen Belgrado en Bar inmiddels uitgegroeid tot een van de mooiste trajecten in Europa. Rijdend door de binnenlanden van Servië en Montenegro, door kleine dorpen, diepe canyons, rivieren en het indrukwekkende Lake Skadar, is het een treinreis die iedere treinfanaat een keer gereden moet hebben. Lange tijd werd er gereden over de hoogste treinbrug van de wereld, de Mala Rijeka Bridge. 

Verwacht geen luxe eersteklas trein, maar een rustige boemel die langzaam de landschappen passeert. Normaliter staat er voor de treinreis zo’n elf uur, maar vaak kun je er meer tijd voor uit trekken vanwege het passeren van de grens tussen Servië en Montenegro. Ook zijn er aan boord geen enkele faciliteiten (op een toilet na), dus eten en drinken inslaan van te voren is een pré. Er gaat een dag- en nachttrein, maar vanwege de prachtige landschappen onderweg wordt de dagtrein aangeraden. 

Het traject werd ooit aangelegd ter vervanging van de vroegere spoorlijn tussen Belgrado en Dubrovnik. Tito wilde destijds een directe lijn houden met de kust en daarmee met Italië. Het werd een traject tussen Belgrado en Bar. Het is een redelijk veel gebruikt traject voor mensen uit Servië die naar de kust pendelen in de zomer. Complete tassen met eten worden naar binnen gedragen, inclusief de lokale drank Rakija. 

Vertrek Belgrado

Rond 9.15 uur rijden we Belgrado uit, iets later dan gepland. De coupe is voor driekwart gevuld en ik heb een plekje aan het raam terwijl mijn spullen naast mij kunnen staan. De stoel is mijn plek voor de komende acht à negen uur. Families en andere reizigers nemen plaats. We zijn nog maar net vertrokken of de coupe vult zich met verschillende geuren. Chips, koffie en andere etenswaren worden tevoorschijn gehaald. 

Al snel na het verlaten van het station krijgen we controle. Ik blijk er op de tweede of derde halte in Montenegro uit te moeten. Als het goed is krijg ik een seintje van zijn collega uit Montenegro. We verlaten de stad en rijden het groene landschap van Servië in. Af en toe passeren we wat dorpjes en stoppen op redelijk verlaten plekken. Ik lees mijn boek en kijk afwisselend naar buiten.

Iedereen gaat zijn gang in de coupe en vindt zijn eigen ritme. Sommigen gaan direct tot het einde van de trein en stappen uit in Bar. We zijn de komende 8-15 uur tot elkaar veroordeeld. Heel af en toe stappen er onderweg passagiers in, verlaten doet eigenlijk nog niemand de trein. Pas in Uzice, een van de grotere steden in het westen van Servië, verlaten de eersten de trein. 

Rondom Uzice lopen we wat vertraging op of althans we staan een tijdje stil. Daarna boemelen we door naar de Bosnische grens, de trein kruist een klein hoekje van het land. Tunnels door bergen worden afgewisseld met groene valleien en bergtoppen. Het landschap is voornamelijk groen. Ondertussen gaat iedereen zijn gang in de trein. Her en der worden benen gestrekt na het lange zitten. 

Ongemerkt loopt de trein langzaam leeg. Met mijn buren probeer ik een praatje te maken, de taal barrière houdt het gesprek tegen, het enige dat ik te weten kom is dat ze in Bar wonen en ik uit Nederland kom. Vlak na het laatste plaatsje in Servië krijgen we paspoortcontrole. We staan hier een tijdje stil voordat iedereen gecontroleerd is. Hetzelfde gebeurt in Montenegro bij de eerste stop. Mijn paspoort is weer twee stempels rijker. 

Eerste stop Kolasin

Eerste stop voor mij op de route is het bergdorp Kolasin. In de winter de plek om te skiën, in de zomer kun je de bergen in. Anderhalf uur later dan verwacht stap ik uit om de komende dagen het Biogradska national park te ontdekken.

Lees meer over het Biogradska National Park

Kolasin – Podgorica 

Na twee volle dagen in de natuur reis ik verder naar de hoofdstad van Montenegro: Podgorica. Ik neem deze keer de lokale trein in plaats van de trein uit Belgrado, deze komt pas in de avond aan. Het is even wennen met de zespersoons hokjes die al redelijk gevuld zijn in Kolasin, maar eigenlijk heb ik het grootste deel van de tijd aan het raam gestaan. 

We passeren ontelbare tunnels, bergtoppen en diepe canyons. Het raam is open en ik hang lekker naar buiten. Het is een van de mooiste stukken op het traject Belgrado – Bar en daar blijkt geen woord van gelogen. 

Tweede stop: Podgorica 

Volgens velen niet de mooiste hoofdstad van Europa, maar toch kies ik er voor om er één volle dag te blijven. Even een dagje rustig aan en ik besteed de dag buiten de stad die in juni al temperaturen heeft van 35 graden. Ik pak nogmaals de trein, deze keer naar Virpazar voor Lake Skadar. Na Podgorica pak ik de bus om Zabljak en Durmitor National Park te ontdekken om vervolgens weer naar Podgorica af te reizen voor het laatste deel van de treinreis. 

Podgorica – Bar

Het laatste deel van het traject leg ik voor een deel nogmaals af, het stuk naar Virpazar heb ik een aantal dagen daarvoor al eens gereden. Hoewel de bergtoppen niet meer zo indrukwekkend zijn als op het vorige stuk, blijkt dit traject een andere publiekstrekker te hebben; Lake Skadar. Rijdend langs het prachtige meer zien we vogels vliegen en een aantal kleinere bergen op de achtergrond.

En dan ineens doemt bij Sutemore de Adriatische Zee op. Het laatste stuk heeft de trein uitzicht op de kust. Af en toe passeren we nog een tunnel, maar dan is het eindpunt in zicht. Al met al een toffe ervaring, de ‘echte trein’ vanuit Belgrado en de lokale treinen die ik nam in Montenegro om het traject af te leggen. Je ontmoet locals in de trein, probeert praatjes te maken waar het kan, het gevoel hebben dat je in een soort rijdende hotelkamer bevindt en ondertussen schieten de meest prachtige landschappen voorbij. Dat is de trein tussen Belgrado en Bar. 

Dagtrein en Nachttrein Belgrado – Bar

De trein vertrekt twee keer per dag in beide richtingen. Zowel voor beide trajecten is er een dag- en nachttrein. De nachttrein rijdt vaker gedurende het jaar, de dagtrein begint richting de zomermaanden met rijden. Wil je weten wanneer dit start? Check dan deze website

Meenemen voor onderweg:

  • Eten en drinken, er is onderweg niets te verkrijgen
  • Wc papier / zakdoekjes 
  • Iets te lezen
  • Koptelefoon

Handige informatie Belgrado- Bar

  • Kaartjes koop je op het treinstation van Belgrado, zelf kocht ik hem op de dag van aankomst in de stad bij de balie, deze reken je af in cash (Servische Dinars)
  • Mijn kaartje voor het eerste traject Belgrado- Kolasin was 2295 Servische Dinar, omgerekend destijds zo’n 20 euro. 
  • Vertragingen zijn niet vreemd op dit traject, zeker ook omdat er paspoort controles plaatsvinden bij de grens 
  • Je kunt dit traject bereizen met de dagtrein zoals ik deed, of de nachttrein pakken die rond 20.00 uur vertrekt. Na verwachting stap je daarna tussen de 12-15 uur later uit in Bar. Hiervoor kun je een bed reserveren, de kosten hiervoor liggen rond de 3000 Servische Dinar 
  • Voor het tweede traject kocht ik een kaartje in de trein, het is 3 euro om van Kolasin naar Podgorica te reizen en ongeveer 1,5 uur
  • Voor het laatste deel van het traject kocht ik een kaartje op het station van Podgorica. Het traject is ongeveer 1 uur en ik was daarvoor 2,40 kwijt
  • Stap je net als ik onderweg uit, dan is dit een handige site voor de treintijden
  • Het verschilt dus per station of je daar al een treinkaartje kunt kopen of in de trein zelf.
Trein Belgrado Bar

Ontdekt alleen of met anderen de wereld. Your Travel Guide wil je inspireren om te onthaasten in het leven, om langzamer te reizen, een andere manier van reizen toe te passen en bijzondere ervaringen op te doen. Om slow travel toe te passen in je reizen. Mijn liefde voor lijstjes komt terug in dingen die je kunt doen op bestemmingen, niet dingen die je moet afstrepen. Met slow travel kun je denken aan rondreizen/ treinreizen, solo travel, nature escapes, Micro avonturen, bijzonder overnachten, off the beaten en bijzondere ervaringen, verdieping in culturen en slow travel in steden. Kortom een bewuste manier van reizen.

Follow us on