Socials

Blog

rondreis italie en oostenrijk

Route rondreis Italië en Oostenrijk met het openbaar vervoer

Al een tijdje stonden de bergtoppen en meren van de Dolomieten in Italië op mijn lijstje. Tijd om eens die kant op te reizen. In mijn geval met de trein en de bus, want tegenwoordig vind ik reizen op deze manier onderdeel van een reis. Het lukt natuurlijk niet altijd om de trein of de bus te pakken, maar in dit geval pakte ik de trein richting Italië en reisde via Oostenrijk weer terug. En ook de bergen bezoeken met het ov is mogelijk. Benieuwd naar mijn route voor een rondreis Italië en Oostenrijk met het openbaar vervoer? Lees dan snel verder.

Dag 1
Groningen – München

Op de eerste dag reisde ik met de trein van Groningen naar München. Helaas geen rechtstreekse verbinding, maar met twee tussenstops. De eerste is in Utrecht Centraal vanwaar ik de ICE pak naar Mannheim. Oorspronkelijk was het idee om daar over te stappen op de trein naar München, maar door vertraging wordt dat uiteindelijk Frankfurt Airport. Tien uur later sta ik in hartje München, het voordeel van reizen met de trein. Mijn hotel voor deze nacht ligt vlakbij het station omdat München bij deze reis alleen een tussenstop is. Doordat ik rond een uurtje of vier in de stad ben heb ik nog wel even gelegenheid om even de benen te strekken en een eerste indruk van de stad te krijgen. Op een vrijdagmiddag is het gezellig druk in de binnenstad van München. Een leuke mix tussen locals en toeristen loopt er rond. Ik krijg een korte, maar goede indruk van de stad.

Overnachten: Smart Stay Hotel
Aantal treinen: 3

Dag 2
München – Venetië

Ik ben ruim op tijd op het station en gelukkig blijkt achteraf. Mijn trein vertrek 15 minuten eerder zonder dat ik daarvan een melding heb gekregen. Ik heb weer een gereserveerde stoel voor mijn zeven uur durende treinreis naar Venetië. Het fijne is dat er een aantal keer per dag een rechtstreekse trein die kant op gaat. Ik maak mijn plekje eigen en zie dat ik niemand naast mij heb tot aan Venetië (ivm Coronaregels, aug 2021). Wel zo lekker tijdens een lange rit. Langzaam verandert het landschap en kom ik meer bergen tegen. Het voelt alsof ik door ansichtkaarten rijd. Ik rijd de bergen eerst voorbij, later deze reis kom ik terug. Een uurtje later dan gepland stap ik hartje Venetië uit. Mijn eerste indruk nadat ik het station verlaat is overweldigend. Je ziet direct allemaal kanalen, boten en prachtige huizen. Ik ben halverwege de middag in Venetië en heb nog tijd om de stad te verkennen. Ik kan alvast inchecken (lees; de sleutel van het haakje halen) en ga direct op pad. Op zoek naar het San Marco plein door allerlei steegjes. Mijn hotel bevindt zich vlak bij het station (handig met een koffer en alle bruggen), dus ik moet een redelijk stukje lopen om daar te komen. Helemaal niet erg, ieder steegje en bruggetje is weer anders en prachtig om te ontdekken. Ik heb rond 18.00 uur een free tour over het plein en hoor allerlei weetjes over de stad. Mijn eerste indruk van de stad is goed.

Overnachten: Hotel Locanda Salieri
Bezienswaardigheden: San Marco Plein | Free Tour

Dag 3 en 4
Venetië

Twee volle dagen om Venetië te verkennen, naar mijn idee heb je dit wel nodig. Zeker als je van plan bent om ook naar de eilanden te gaan zoals ik ga doen op de eerste volle dag. Ik pak de Vaporetto om deze afstand te overbruggen. In een stad waar geen bussen rijden, is de Vaporetto het handigste vervoersmiddel. De boot brengt je naar verschillende plekken in Venetië en dus ook naar de eilanden. Ik koop een dagkaart omdat ik alleen vandaag van de ferry gebruik ga maken. De eerste stop is Burano. Doordat ik daar nog vroeg ben is het nog rustig op het eiland wanneer ik na 45 minuten varen uitstap. Burano staat bekend om de vele gekleurde huisjes en ik snap wel waarom. Het hele eiland staat vol huizen met felle kleuren. Het is heerlijk om hier door heen te struinen en mijn camera maakt overuren. Na 1,5 uur pak ik de Vaporetto richting het eiland Murano. Ik ben inmiddels iets later op de dag en dat is te merken. Het is hier al een stuk drukker. Ik struin wat langs de kanalen en merk dat ik het iets minder mooi vind dat Burano. Burano heeft veel meer een eigen stijl in dit geval. Na mijn bezoek aan Murano wil ik graag naar het eiland Lido. Via een stop op Venetië, pak ik de boot naar Lido. Lido is daarentegen weer heel anders dan wat ik tot nu toe van Venetië heb gezien. Het eiland is ruim opgezet en er rijden hier ook auto’s en bussen. Mijn doel op Lido is om even op het strand te liggen. Dit doe ik dan ook nadat ik eerst van de privé stranden afgestuurd ben. Na even de sfeer hebben geproefd op Lido neem ik de boot terug via Grande Canal en stap ik in de buurt van mijn hotel weer uit. Even tijd om te relaxen voor het avondeten.

Aangezien ik nog in een vakantieperiode in de stad ben, is het er relatief druk. Omdat ik graag foto’s wil maken zonder al te veel mensen en met het mooie ochtendlicht, stap ik rond 7.00 uur de deur uit. Heerlijk om de stad te verkennen wanneer er nog niet zoveel mensen lopen. Om 9.00 uur ga ik naar binnen bij de San Marco Kerk en aansluiten beklim ik de toren. Vanaf daar zie ik eigenlijk pas goed hoe de stad er precies uit ziet. Na afloop besluit ik gewoon wat door de stad te struinen en het deel van het San Marco plein te verlaten. Op naar Cannaregio, een wijk in het noorden van de stad. De paden zijn hier een stuk breder en het voelt anders dan de smalle steegjes van het centrum. Ook hier weer prachtige huizen en natuurlijk de vele bruggen. Ik bezoek hier het oude Joodse Getto. Toevallig lees ik net een boek over Venetië in de Tweede Wereldoorlog, dus een bezoek hieraan kon niet ontbreken. (De engel van Venetië van David Hewson) Ik struin nog wat door de stad en vind het heerlijk dat je hier gewoon ieder straatje in kan duiken, je een bruggetje tegenkomt en het er steeds weer anders uit ziet. Wat dat betreft is Venetië echt een fotogenieke stad waar je gewoon doelloos door heen kunt struinen.

Overnachten: Hotel Locanda Salieri
Bezienswaardigheden: San Marco Plein | Burano | San Marco Kerk | Murano | Lido |Cannaregio | Joods Ghetto | Campanile | Grande Canal

Dag 5
Venetië – Cortina d’Ampezzo

Ondanks dat ik de afgelopen dagen genoeg meters heb gemaakt, kan ik het niet laten om een klein rondje te rennen door de stad. Een totaal ander rondje dan ik gewend ben. Weer een bruggetje, kan ik dit steegje in, waar ben ik precies, dat gevoel. Toch leuk om door een onbekende stad te rennen. Daarna pak ik mijn spullen en is het tijd voor bestemming drie: de Dolomieten. Ik reis met de trein van Santa Lucia naar Mestre, de twee stations van de stad. Vanaf daar pak ik de Flixbus, die eigenlijk rijdt als de Cortina Express, naar Cortina d’Ampezzo. Dit dorpje ligt midden tussen de bergen en is zowel in de zomer als winter een populaire uitvalsbasis. Voor mij ook de reden om hier een hotel te boeken, je kunt vanaf hier alle kanten op. De reis met de bus gaat voorspoedig en al snel rijden we door de bergen. Aangezien ik in de middag arriveer heb ik alleen nog tijd om met de kabelbaan de Faloria op te gaan. Deze kabelbaan vertrekt vanuit het dorp en is daarom ideaal om te nemen. Vanaf de Faloria neem ik de omgeving in mij op. Overal bergtoppen om mij heen, wat heerlijk om hier te zijn. Ik blijf deze middag alleen op de top om te genieten van het uitzicht, helaas heb ik niet voldoende tijd om er een wandeling te maken.

Overnachten: Hotel Olimpia
Aantal bussen: 1
Bezienswaardigheden: Faloria Cable Car

Dag 6 & 7
Cortina d’Ampezzo

Tijd om echt de bergen te verkennen. Dat doe ik nadat ik gisteren al informatie heb ingewonnen over de verschillende opties waar je naar toe kunt zonder auto. Cortina is daarvoor een goede start, want vanaf hier vertrekken verschillende bussen naar de start van diverse wandelingen. Op de eerste dag kies ik voor Cinque Torri, de vijf rotsformaties die ik gisteren al vanaf Faloria kon aanschouwen. Nadat ik met de kabelbaan omhoog ben gegaan maak ik diverse wandelingen en aansluitend kruip ik op een van de stoelen die bij de berghut staan. Mijn bus vertrekt pas rond 17.00 uur dus ik geniet van het zonnetje, het uitzicht en mijn boek. Wat een heerlijke dag in de bergen.

Op de tweede dag ga ik voor een iets uitdagendere wandeling; Lake Sorapis. Een wandeling naar het helderblauwe meer die gezien wordt als easy/moderate. Ook voor mensen met hoogtevrees kan het een uitdaging zijn. Ik begin al vroeg aan de wandeling en na veel klimmen en klauteren kom ik na ruim twee uur aan bij een werkelijk prachtig meer. Ik lunch op een van de stenen en geniet van de omgeving. Na nog een aantal foto’s te hebben gemaakt begin ik aan de afdaling, voordat het drukker wordt op de trail. Aangezien het op bepaalde plekken vrij smal is en er ook stukken zijn waar je langs afgronden loopt, begin ik na een uurtje weer aan de weg terug. In totaal staat er een wandeling van 12 kilometer genoteerd als ik uiteindelijk weer in Cortina ben.

Overnachten: Hotel Olimpia
Aantal bussen: 4
Bezienswaardigheden: Cinque Torri | Lake Sorapis

Dag 8
Cortina d’Ampezzo– Toblach

Ik had nog wel wat langer in dit plekje willen blijven, maar ook de bestemming hierna belooft veel goeds. Toblach, of ook wel Dobbiaco, ligt 30 kilometer hoger en nog steeds midden tussen de bergen. Alsnog een perfecte uitvalsbasis om de Dolomieten en de Alpen kant van de regio te ontdekken. Na een prachtige busrit dwars door de bergen kom ik aan in Toblach, weer een heel ander bergdorpje dan Cortina. Na het wegbrengen van mijn spullen pak ik direct de shuttle naar Lago di Braies, het enorm populaire bergmeer. Ik kom rond een uurtje of twee aan en merk dat het nog redelijk druk is. Ik wandel rond het meer en maak foto’s, vanaf iedere kant is het prachtig. Hoe later op de middag, hoe rustiger het wordt. Hoewel het een toeristische plek is, kan ik een bezoek aan Lago di Braies zeker aanraden.

Overnachten: Hotel Sole – Sonne
Aantal bussen: 3
Bezienswaardigheden: Lago di Braies

Dag 9 & 10 & 11
Toblach

Ik heb drie volle dagen in Toblach en die breng ik in de buitenlucht door. Op de eerste dag staat de hike rondom de Drei Zinnen op het programma. Nog één van de publiekstrekkers in de regio. De Drei Zinnen zijn drie rotspunten die een icoon zijn voor de regio. Met de bus ga ik die kant op. In het dal en onderweg beloofd het een bewolkte dag te worden. Maar wat een geluk als we eenmaal de bergen in rijden, we komen boven de wolken uit en daar zie ik ineens de Drei Zinnen. Ik maak een rondje van berghut naar berghut en spot onderweg nog een marmot! Een prachtig rondje met af en toe wat uitdagende klimmetjes van ongeveer 10 kilometer. Rond een uurtje of vier neem ik de bus weer terug en duik in nog even het zwembad van het hotel in.

Op de tweede dag in Toblach staat een fietstocht op het programma. Tijdens mijn busreis van Cortina naar Toblach kwam ik een prachtig fietspad tegen, dus eigenlijk wilde ik deze gaan fietsen. Helaas gooit een prachtige hardloopwedstrijd tussen beide steden roet in het eten. Gelukkig kan ik nog wel bij Lado di Diobacco komen en zie hier weer een prachtig bergmeer. Daarna besluit ik richting Sexten te fietsen. Een heerlijke route met weinig echte hoogtemeters. Aan het eind van de middag geniet ik van de zon bij het terras.

Op de laatste dag word ik uitgedaagd bij een andere en minder bekende hike: de Bonner hütte. We beginnen gelukkig alvast een stukje omhoog, nog niet wetende dat de heenweg eigenlijk continu klimmen is. De Bonner hütte ligt aan de Alpenkant van de Dolomieten en vanaf daar kun je richting Oostenrijk lopen. De route naar de Bonner hütte is er eentje bergop. Ik wandel met een gids en die heeft het klimmen iets beter in zijn benen dan ik. Maar na een aantal keren pauzeren komen we aan bij de Bonner hütte. Het uitzicht hier wordt ook wel The Cinema Of the Dolomites genoemd en ik snap wel waarom. Heel af en toe zie ik in de verte de Drei Zinnen tussen de wolken door. Dat is echt het mooiste aan de bergen, het uitzicht verveelt nooit. Het tweede deel van de wandeling is bergaf en bij aankomst in mijn hotel duik ik de sauna en het zwembad in. Hopelijk voelen de benen morgen oké aan na 16 km wandelen en 700 meter stijgen.

Overnachten: Hotel Sole – Sonne
Aantal bussen: 2
Bezienswaardigheden: Drei Zinnen | Bönner Hutte | Lago di Dobbiaco | Sexten

Dag 12
Toblach – Innsbruck

Na een kleine week verlaat ik de Dolomieten en Italië. De bergen verlaat ik overigens nog niet. Ik begin langzaam aan de treinreis terug naar Groningen en reis vandaag alvast naar Innsbruck. Na een voorspoedige treinreis wandel ik nog even door het centrum van de stad. Er is een prachtig oud deel en ik zie dat de stad omringt wordt door bergen. Precies de reden om hier naar toe te reizen.

Aantal treinen: 2
Bezienswaardigheden: Innsbruck

Dag 13 & 14
Innsbruck

Innsbruck is omringd door bergen en dat maakt de stad zo fijn. Op de eerste dag besluit ik de kabelbanen te nemen om bij de Hafelekar uit te komen. Om op 2300 meter te komen, neem ik drie verschillende kabelbanen. Het uitzicht over de stad en de bergen is fantastisch. Ik wandel naar twee uitzichtpunten en laat de omgeving rustig in mij opnemen. Na 1,5 uur neem ik al één kabelbaan naar beneden, naar de Seegrube. Hier vind je de panoramawandeling, een relatief korte wandeling met veel uitzichtpunten over de stad. Daarna besluit ik te genieten van het mooie weer en het uitzicht over de stad.

De tweede dag in Innsbruck heb ik minder last van de wandeling naar de Bönner Hutte (hiervoor nog steeds wat spierpijn), dus tijd voor een iets langere wandeling. Ik neem de kabelbaan naar Patscherkofel. Hier start een zeven kilometer lange wandeling de Zirbenweg. Een hele fijne wandeling met continu uitzicht over de stad en de bergen van de Nordkette aan de overkant. De Zirbenweg loopt tot Tulfes en vanaf daar neem ik de kabelbaan weer naar beneden.

Aantal bussen: 2
Aantal kabelbanen: 8
Bezienswaardigheden: Innsbruck | Hafelekar | Nordkette | Patscherkofel

Dag 15
Innsbruck – Groningen

Ik heb nog een volle dag in Innsbruck voordat ik de nachttrein terug neem. Deze trein rijdt vanaf Wenen naar Amsterdam en is nog redelijk nieuw. De reden voor mij om dit eens te proberen. Op de dag zelf merk ik dat het wat minder is om de gehele dag rond te hangen in de stad zonder hotelkamer. Gelukkig is het weer prima en vermaak ik mij nog wel in Innsbruck. Ik bezoek de Bergisel en maak daar de panorama ronde. Ondertussen hop ik van bankje naar bankje en pik ik nog wat zonnestralen mee, lees ik mijn boek en kijk wat om mij heen. Om 20.45 uur vertrekt de trein. Ik deel de coupe met drie andere dames tot aan Utrecht. Helemaal boven in is mijn plekje en ik moet even wennen aan het feit dat ik helemaal boven in lig en weinig ruimte heb. Ook dat de trein de andere richting op rijdt dan dat jij normaal gesproken zit. Op zich maak ik een prima nacht tot we om half zeven gewekt worden dat de trein niet verder rijdt dan Keulen wegens werkzaamheden. In alle vroegte en redelijke haast maken we ons klaar om over te stappen. Uiteindelijk reis ik via Venlo naar Utrecht en pak ik daar de trein naar Groningen en kom ik een uurtje later dan gepland thuis.

Aantal bussen: 1
Aantal treinen: 3 (dit zouden 2 treinen zijn van Innsbruck naar Utrecht en dan naar Groningen)
Bezienswaardigheden: Panoramaronde Bergisel Schans | Innsbruck

Meer lezen over Italië en Oostenrijk?

Your Travel Guide is een digitale reisgids met persoonlijke en eerlijke tips voor (solo) road trips, citytrips en fijne escapes in de natuur; of een combinatie van alle drie! Liefde voor bestemmingen als New York, Noord- Amerika en dicht bij huis in Europa. Ontdek de hotspots & bezienswaardigheden in populaire bestemmingen of juist de verborgen parels.

Your Travel Guide

Sinds april 2016 is Your Travel Guide een inspiratieplatform voor reizen dicht bij huis, in Europa en in Amerika. Je vindt mijn liefde voor lijstjes terug in complete bestemmingsgidsen; wat zijn de leukste bezienswaardigheden, culinaire hotspots, routes voor roadtrips, nature escapes en bijzondere accommodaties. Your Travel Guide is een combinatie tussen natuur, cultuur, avontuur en culinair. Je vindt er zowel inspiratie voor bekende bestemmingen als off the beathen plekken. Inmiddels is YTG een platform voor soloreizigers.

Liefde voor New York en de Waddeneilanden.